WAT ZIJN JE RECHTEN ALS PATIËNT ?
-
Het recht op kwaliteitsvolle dienstverlening
-
Het recht op vrije keuze van je zorgverlener
- Het recht op informatie over je gezondheidstoestand
- Het recht om een klacht neer te leggen
- Het recht op inzage en een afschrift van je patiëntendossier
- Het recht op geïnformeerde toestemming
- Het recht op pijnbehandeling
- Het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Wil je meer over weten over je rechten als patiënt ?
Klik dan door naar de uitgebreide info op de pagina van het Vlaamse Patiëntenplatform
Hoe kan je als patiënt je rechten in de praktijk brengen ? Hoe kan je zelf beter participeren aan een goeie zorgverlening ?
10 Tips van het Vlaamse Patiëntenplatform
- Als je twijfelt over een bepaalde behandeling, durf een tweede opinie vragen. Doe dat niet achter de rug van je zorgverstrekker maar overleg dat samen.
- Neem verantwoordelijkheid op voor het correct toepassen van je behandeling. Zorg ervoor dat je precies weet wat je moet doen en waarom.
- Wees op de hoogte van je rechten. Informeer je over de wet op de patiëntenrechten.
- Als je iets niet begrijpt, vraag om verduidelijking. Blijf doorvragen tot je het goed begrijpt.
- Behandel je zorgverlener met respect.
- Bereid je voor op een consultatie met een zorgverlener. Schrijf al je vragen op en neem ze bij de hand tijdens de consultatie.
- Laat je zorgverlener weten welk je belangrijkste levensdoel is van de behandeling : wat kan je niet meer door je ziekte en wat zou je heel graag opnieuw willen kunnen?
- Als zorgvrager heb je steeds de eindbeslissing qua behandelkeuze. Je bent tot niets verplicht.
- Zeg aan je zorgverlener waarom je een behandeling niet kan/wil laten uitvoeren.
- Vraag naar alle voor- en nadelen van de behandelopties. Vraag bedenktijd.